فقط چند ساعت دیگر برای استفاده از تخفیف شگفت انگیز 500 هزار تومانی مهندس یار فرصت دارید! (کد تخفیف: mohandes) کلیک کنید
فقط چند ساعت دیگر برای استفاده از تخفیف شگفت انگیز 500 هزار تومانی مهندس یار فرصت دارید! (کد تخفیف: mohandes)
کلیک کنید
0
0

گونه شناسی مجتمع های مسکونی تهران با معیار فضای باز

26925 بازدید

گونه شناسی مجتمع های مسکونی تهران با معیار فضای باز

محدودیت های موجود در شهرهای بزرگ، منجر به گسترش ساخت مجتمع های مسکونی و کاهش سهم حیاط خصوصی در معماری معاصر گردیده است. فضای باز مسکونی علاوه بر تأمین نور و روشنایی فضاهای داخلی و تهویه طبیعی، به عنوان فرصتی برای ارتباط بیشتر با طبیعت و مکانی برای تعاملات اجتماعی است. با توجه به محدودیت فضای داخلی واحد های مسکونی و سابقه سنتی حضور حیاط در زندگی ایرانی، فضای باز مجالی برای گسترش عملکرد فضای داخلی و رابطه آن با فضای بیرونی است. بنابراین، بازنگری و شناخت وضع موجود فضای باز، زمینه ساز طراحی آگاهانه تر فضاهای باز مسکونی در آینده است که ما در ادامه شما را با مفهوم گونه شناسی مجتمع های مسکونی با معیار فضای باز  آشنا می‌کنیم.

هدف از این پژوهش، شناخت فضای باز مجتمع های مسکونی و گونه شناسی آن به جهت تأکید بر فضاهای مابین ساختمان ها. به همراه طراحی فضاهای بسته مسکونی است. برای این منظور، کلیه مجتمع های مسکونی هشت منطقه شمالی شهر تهران که فضای باز آنها، بیش از شصت و پنج درصد سطح کل زمین را تشکیل می‌دهد، با بررسی عکس هوایی و بازدید میدانی شناسایی گردید. سپس گونه شناسی فضا های باز براساس ارتفاع بلوک ها و تعداد واحد های مسکونی و نحوه همنشینی فضای باز و بسته در کنار هم صورت گرفت.

یافته های تحقیق در گونه شناسی مجتمع های مسکونی نشان می‌دهد، که طراحی فضای باز کمتر در اولویت توجه طراحان بوده و تمرکز اصلی بر فضای داخلی ساختمان ها فارغ از اتفاقات مابین آنها است. در وضع موجود قوانین سختگیرانه محل قرارگیری بنا، مانع از تحقق خلق فضاهای متنوع و پایبندی به طرح سنتی حیاط مرکزی در تهران گشته است. نتایج تحقیق حاکی از وجود سه گونه غالب چیدمان پراکنده، نواری و متمرکز در مجتمع های مسکونی شهر تهران است.

در همین رابطه بخوانید »   دانلود جزوه درس فناوری های نوین در صنعت ساختمانی

چیدمان پراکنده، گونه غالب در مجتمع های مناطق منتخب این شهر می‌باشد. این گونه منجر به خلق طیف گوناگونی از کیفیات، همچون میزان محرمیت و تنوع فضایی می‌گردد و قابلیت استفاده از تهویه و نور طبیعی بیشتری را داراست. گونه خطی، محافظه کارانه پایبند به چیدمان موجود خیابان های شهر است.در گونه متمرکز، ساختمان ها منطبق با قوانین شهری در یک قسمت از زمین متمرکز شده و مابقی به فضای باز اختصاص می‌یابد.

سر فصل های اصلی مقاله گونه شناسی مجتمع های مسکونی تهران :

  • مرور و پیشینه تحقیق
  • مطالعه موردی
  • یافته های تحقیق
  • جمع بندی

این مقاله توسط علیرضا عینی فر و سیده ندا قاضی زاده در 11 صفحه به صورت چاپی نوشته شده و در دسترس شما قرار گرفته است.

برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد گونه شناسی مجتمع های مسکونی تهران با معیار فضای باز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.