فقط چند ساعت دیگر برای استفاده از تخفیف شگفت انگیز 500 هزار تومانی مهندس یار فرصت دارید! (کد تخفیف: mohandes) کلیک کنید
فقط چند ساعت دیگر برای استفاده از تخفیف شگفت انگیز 500 هزار تومانی مهندس یار فرصت دارید! (کد تخفیف: mohandes)
کلیک کنید
0
0

ترمز الکتریکی موتور های سه فاز غیر همزمان (آسنکرون)

7437 بازدید

در قسمت اول این مقاله با نکات کلی مربوط به سیستم های راه اندازی موتورهای آسنکرون و یا غیر همزمان آشنا شدیم. در ادامه و در این قسمت ترمز الکتریکی موتور های سه فاز غیر همزمان را بررسی خواهیم کرد.

ترمز با تزریق جریان DC (ادامه قسمت اول)

حرکت روتور یک لغزش نسبت به یک میدان ثابت در فضا است. (در حالی که میدان در سیستم جریان مخالف در جهت مخالف می چرخد). موتور مانند یک ژنراتور همزمان عمل می کند که انرژیش را در روتور تخلیه می کند. تفاوت های مهمی در خصوصیات بدست آمده با تزریق جریان یکسو شده در مقایسه با یک سیستم جریان مخالف وجود دارد:
– انرژی کمتری در رزیستور های روتور یا قفس منتشر می شود. این انرژی تنها معادل انرژی مکانیکی است که اجرام در حرکت منتشر می کنند. تنها نیرویی که از منبع تغذیه اصلی گرفته می شود برای انرژی دهی استاتور است.
– اگر بار مورد نظر یک بار انتقالی نباشد، موتور در جهت مخالف استارت نمی زند.
– اگر بار مورد نظر یک بار انتقالی باشد، سیستم دائما ترمز می کند و بار را در سرعت پایین نگه می دارد. این یک ترمز آرام است، به جای اینکه توقف کامل حاصل شود. این ویژگی در این روش بسیار پایدارتر از روش جریان مخالف است.

ترمز موتور الکتریکی

 

در موتورهای حلقه لغزان، ویژگی های سرعت – گشتاور بستگی به نوع رزیستور های انتخاب شده دارد.
در موتورهای قفس سنجابی، سیستم با اقدام بر جریان مستقیم انرژی ده تغییر گشتاور ترمز را آسان کند. با این حال، گشتاور ترمز زمانی که موتور با سرعت بالا حرکت می کند پایین خواهد بود.
برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، باید وسیله ای در استاتور وجود داشته باشد تا هنگامی که ترمز به پایان می رسد، جریان را قطع کند.

ترمز الکترونیکی

ترمز الکترونیکی به سادگی با مجهز کردن یک کنترلر سرعت به یک رزیستور ترمز به دست می آید. سپس موتور غیر همزمان به عنوان یک ژنراتور عمل می کند و انرژی مکانیکی بدون افزایش انرژی هدر رفته در موتور در رزیستور ترمز آزاد می شود.

 

مطلب مرتبط: آموزش رسم شماتیک موتور الکتریکی در نرم افزار Eplan P8

 

ترمز با عملیات فوق همزمان

این زمانی است که بار موتور آن را به بالاتر از سرعت همزمان هدایت می کند، و باعث می شود مانند یک ژنراتور غیر همزمان عمل کند و دارای یک گشتاور ترمز شود. صرف نظر از مقداری انرژی هدر رفته، انرژی توسط منبع تغذیه اصلی بازیافت می شود.
با یک موتور بالابر، این نوع عملیات مشابه نزول بار در سرعت پیش بینی شده است. گشتاور ترمز گشتاور حاصل از بار را به طور دقیق متعادل می کند و به جای آن که سرعت را کاهش دهد، موتور را در سرعت ثابت نگه می دارد.
در یک موتور حلقه لغزان، همه یا بخشی از رزیستور های روتور باید اتصال کوتاه شوند تا از حرکت موتور بالاتر از سرعت پیش بینی شده آن، که به طور مکانیکی خطرناک خواهد بود، جلوگیری شود.

در همین رابطه بخوانید »   دانلود آموزش pdf ماشین مخصوص

مشخصات این سیستم

این سیستم دارای ویژگی های ایده آل برای مهار کردن یک بار رانده شده است:
– سرعت ثابت و عملا مستقل از گشتاور محرک است.
– انرژی بازیافت می شود و به منبع تغذیه اصلی بر می گردد.
با این حال، تنها شامل یک سرعت می شود که تقریبا معادل سرعت پیش بینی شده است.
سیستم های ترمز فوق همزمان همچنین در موتورهای چند سرعت برای تغییر از سرعت زیاد به سرعت کم استفاده می شوند.
ترمز فوق همزمان به راحتی با یک کنترلر سرعت الکترونیکی قابل اجرا است، که زمانی که تنظیمات فرکانس پایین آورده می شود. سیستم را به طور خودکار راه می اندازد.

دیگر سیستم های ترمز

ترمز تک فاز هنوز در برخی کاربرد ها یافت می شود. این سیستم شامل برق رسانی به موتور بین دو فاز منبع تغذیه اصلی و اتصال ترمینال خالی به یکی از دو ترمینال دیگر متصل به منبع تغذیه اصلی است. گشتاور ترمز به یک سوم از حداکثر گشتاور موتور محدود است. این سیستم نمی تواند کل بار را متوقف کند و باید با ترمز جریان مخالف پشتیبانی شود. این سیستم باعث عدم تعادل و هدر رفتن انرژی زیادی می شود.
سیستم دیگر، ترمز با آرام سازی جریان گردابی است. این سیستم بر روی اصولی شبیه به آنچه در وسایل نقلیه صنعتی علاوه بر ترمز مکانیکی (کاهش دهنده سرعت برقی) استفاده می شود استوار است. انرژی مکانیکی در کاهش دهنده سرعت آزاد می شود. ترمز به سادگی با یک سیم پیچ تحریک کنترل می شود. با این حال، یک عیب این سیستم این است که اینرسی به شدت افزایش می یابد.

معکوس کردن

موتور های سه فاز غیر همزمان به روش ساده عبور دادن دو سیم پیچ به منظور معکوس کردن میدان چرخشی در موتور به حالت معکوس در می آیند.
موتور معمولا در حال توقف به حالت معکوس درمی آید. در غیر این صورت، معکوس کردن فازها باعث ترمز جریان مخالف خواهد شد. سیستم های ترمز دیگر که در بالا توصیف شده اند نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. اگر همه سیم پیچ ها در دسترس باشند امکان معکوس کردن موتور تک فاز هم وجود دارد.

برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ترمز الکتریکی موتور های سه فاز غیر همزمان (آسنکرون)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.