فقط چند ساعت دیگر برای استفاده از تخفیف شگفت انگیز 500 هزار تومانی مهندس یار فرصت دارید! (کد تخفیف: mohandes) کلیک کنید
فقط چند ساعت دیگر برای استفاده از تخفیف شگفت انگیز 500 هزار تومانی مهندس یار فرصت دارید! (کد تخفیف: mohandes)
کلیک کنید
0
0

آشنایی با استاندارد های برق کشی ساختمان (فیلم آموزشی)

1910 بازدید

در رابطه با برق کشی ساختمان دو استاندارد مهم و معتبر در اختیار مهندسان برق و برقکاران ساختمان وجود دارد. استاندارد اول که جنبه رسمی تر و قانونی دارد مبحث 13 مقررات ملی ساختمان است که هر چند سال یک بار توسط سازمان نظام مهندسی کشور تدوین و منتشر می گردد. مبحث 13 مقررات ملی ساختمان به بررسی الزامات تاسیسات برقی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری می پردازد. همانطور که اطلاع دارید این مبحث یکی از مهم ترین مباحث مقررات ملی ساختمان برای مهندسان برق بوده و هر سال در آزمون های برگزار شده از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان سوالات متعددی از این مبحث مطرح می شود.

 

 

مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

 

 

استاندارد دوم که از لحاظ رسمیت اعتبار کمتری داشته اما کاربردی تر و عملی تر به بیان مطالب پرداخته آیین نامه سیمکشی ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی می باشد که توسط معاونت تحقیقات و تکنولوژی شرکت توانیر تالیف شده است. این آیین نامه بر خلاف مقررات ملی ساختمان که برجنبه تئوری مباحث تمرکز دارد بیشتر از دیدگاه اجرایی به بیان مطالب پرداخته است.

 

 

توانیر

 

 

همچنین ببینید: آموزش نقشه کشی برق ساختمان

 

 

استاندارد های برق کشی ساختمان

 

 

اگر بخواهیم چکیده ای از مهم ترین عناوین و سرفصل هایی که در استاندارد های مختلف برق کشی ساختمان به آن ها اشاره شده است بپردازیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

 

استاندارد برق ساختمان

 

 

ایمنی حین انجام کار:

 

 

مبحث ایمنی اشخاص که هم شامل افراد مجری ساختمان و هم شامل ساکنان می شود بدون شک یکی از مهم ترین جنبه هایی است که هنگام طراحی و اجرای سیستم برق ساختمان باید رعایت گردد. در مورد ایمنی قوانین و الزامات نسبتاً سخت گیرانه ای وجود دارد که باید همه آن ها دقیقاً و بدون هیچ اغماضی هنگام اجرا در نظر گرفته شوند.

 

 

استاندارد ظرفیت فیوز ها

 

 

هر فیوز ظرفیت خاصی دارد و باید برای قسمت مشخصی از ساختمان استفاده شود. برای مثال فیوز سیستم روشنایی، فیوز پریز ها، فیوز کولر گازی و فیوز کنتور ساختمان هر یک ظرفیت مشخصی دارند و نباید به جای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

در همین رابطه بخوانید »   آموزش تاسیسات الکتریکی ساختمان (محاسبات و طراحی)

 

 

استاندارد سطح مقطع سیم ها

 

 

هنگام انتخاب سیم برای هر قسمت از ساختمان باید توجه داشت که انتخاب سیم نازک تر به معنای تحمل آمپر و یا جریان کمتر بوده و ممکن است موجب بروز حریق و صدمات جبران ناپذیر به ساختمان شود. همچنین انتخاب سیم هایی با قطر بیشتر از مقدار مورد نیاز، موجب افزایش هزینه های برق کشی ساختمان شده و از لحاظ مهندسی کار اشتباهی می باشد. بنابراین باید توجه داشت که برای برق رسانی به هر قسمت از ساختمان (مانند سیستم روشنایی، کولر ها و … ) به ضوابط انتخاب سیم یا کابل مناسب توجه شود.

 

 

الزامات سیمکشی ساختمان

 

 

استاندارد فاصله ها در سیم کشی

 

 

هنگام طراحی و اجرای سیمکشی برق ساختمان فاصله های مختلفی هستند که باید طبق استاندارد رعایت شوند. برای مثال می توان به فاصله کلید های ساختمانی از کف، فاصله پریز برق، تلفن و آنتن مرکزی از کف، فاصله جعبه فیوز ساختمان از لوله های گاز و آب، فاصله پنل و گوشی آیفون از کف و فاصله قوطی سیم ها از سازه ساختمان اشاره نمود.

 

 

استاندارد جانمایی لوازم خانگی برقی در ساختمان

 

 

موضوع مهم دیگری که باید در طراحی و سیمکشی برق ساختمان در نظر گرفته شود محل قرارگیری لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، کولر ها، سیستم صوتی و تصویری، یخچال، گاز رومیزی و … است. علت اهمیت این جانمایی آن است که برای هر وسیله برقی باید پریز برق مناسب و همچنین سیم و کابل مناسب در طراحی در نظر گرفته شود.

 

 

دانلود فیلم آموزشی آشنایی با برق کشی ساختمان

 

 

در این بخش می توانید توضیح کامل مواردی که به اختصار به آن ها اشاره کردیم را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که موضوع برق ساختمان بسیار مبحث تخصصی بوده و شما به عنوان یک مهندس برق لازم است در چند زمینه آموزشی در این زمینه اطلاعات کسب کنید. برای شروع توصیه می کنیم از صفحه محصول بسیار مفید و کاربردی آموزش تاسیسات الکتریکی ساختمان که جزء محصولات شاخص مهندس یار است دیدن فرمایید.

 

 

برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد آشنایی با استاندارد های برق کشی ساختمان (فیلم آموزشی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام جهت تصحیح مطالب فوق در رابطه با مبدا تدوین ونگارش مبحث سیزدهم اصلاح بفرمایید که دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و راه و شهرسازی متولی تدوین ، نگارش و انتشار مباحث مقررات ملی ساختمان است نه سازمان نظام مهندسی کشور، بلکه سازمان نظام مهندسی وظیفه کنترل ونظارت بر اجرای مفاد این مباحث را عهده دار است.