عیدی ویژه سال نو مهندس یار: یک محصول رایگان برای شما !! (فقط تا ساعت 24 امروز وقت دارید عیدی خود را بگیرید) کلیک کنید
عیدی ویژه سال نو مهندس یار: یک محصول رایگان برای شما !! (فقط تا ساعت 24 امروز وقت دارید عیدی خود را بگیرید)
کلیک کنید
0
0

آموزش پیشرفته PLC S7-300-400 (شامل ۵ پروژه جامع)

7007 بازدید

آموزش پیشرفته plc s7 موضوع این نوشته از بخش برق صنعتی مهندس یار است. اگر محصولات ما در زمینه اتوماسیون صنعتی را دنبال کرده باشید حتماً اطلاع دارید که از حدود 6 سال پیش تاکنون بیش از 14 محصول حرفه ای با مدت زمان حدودی 150 ساعت فیلم آموزشی توسط شرکت مهندس یار تولید شده است که نتیجه آن رضایت بیش از 20 هزار نفر از متخصصان و مهندسان سراسر کشور از این محصولات بی نظیر بوده است.

محصولی که در این بخش ملاحظه می کنید در گذشته هم با نام آموزش پیشرفته plc s7 منتشر شده بود و به علت آپدیت در زبان و روش های برنامه نویسی این پکیج ارزشمند هم دوباره توسط مولف آن یعنی مهندس فرشید همایون فرد بروزرسانی شده است. در ادامه می توانید مشخصات پکیج جدید آموزش پیشرفته PLC S7 300-400 را ملاحظه فرمایید.

 

آموزش پیشرفته plc s7

مشخصات آموزش جدید PLC S7 300-400 سطح پیشرفته

امروزه در کارخانجات و صنایع، از اتوماسیون صنعتی در دو زیر شاخه مهم زیر استفاده می گردد:

1- اتوماسیون

2- مانیتورینگ

در این مجموعه آموزشی هر یکی از زیرشاخه های فوق به طور کامل و پروژه محور تشریح شده است. تمامی این پروژه ها به طور کامل تحلیل و موشکافی شده و در دو محیط Ladder  و STL بطور کامل برنامه نویسی شده اند. یعنی هر پروژه را عملاً دو مرتبه برای شما اجرا کرده ایم .

زبان Ladder که یکی از عمومی ترین زبان های برنامه نویسی سیستم های کنترلی می باشد، به صورت نردبانی از چپ به راست و از بالا به پایین بصورت گرافیکی برنامه نویسی می شود. زبان STL که به زبان ماشین نزدیکتر است، توسط متخصصین و حرفه ای ها به کار رفته و به دلیل بکار گیری مستقیم رجیسترهای CPU بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر می باشد و به صورت متنی برنامه نویسی می شود. این زبان مشابه زبان اسمبلی در کامپیوتر می باشد.

توجه مهم: قبل از هر گونه اقدام برای شروع به یادگیری این مجموعه آموزشی می بایست ابتدا پکیج سطح مقدماتی آموزش plc زیمنس از همین مولف را استفاده نمایید.

دانلود نمونه فیلم آموزش پیشرفته plc s7

در این قسمت می توانید چند نمونه فیلم آموزشی کوتاه از این مجموعه را مشاهده و دانلود نمایید:

 

 

بخش اول: اتوماسیون

امروزه کاربرد اتوماسیون صنعتی در صنایع و پروسه های مختلف صنعتی به وفور به چشم می خورد. کنترل پروسه و سیستم های اندازه گیری پیچیده ای که در صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع خودرو سازی و غیره به کار می آید نیازمند ابزار های بسیار دقیق و حساس می باشند. پیشرفت های تکنیکی اخیر در کنترل فرایند و اندازه گیری پارامترهای مختلف صنعتی از قبیل فشار، دما، جریان و غیره باعث افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید گردیده است.

به طور کلی برخی از مزایای اتوماسیون صنعتی از این قبیل اند:

تکرار پذیری فعالیت ها و فرایند ها

افزایش کیفیت محصولات تولیدی

افزایش سرعت تولید (کمیت تولید)

کنترل کیفیت دقیق تر و سریع تر

کاهش پسماند های تولید (ضایعات)

برهمکنش بهتر با سیستم های بازرگانی

افزایش بهره وری واحد های صنعتی

بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی

در بحث اتوماسیون، ماشین آلات و تجهیزات تولید در پنج دسته عمومی طبقه بندی می شوند. ما در این دوره صنعتی برای هر یک از این پنج دسته، یک پروژه نمونه را در نظر گرفته و آن را کاملا تشریح و تحلیل کرده و در دو محیط Ladder  و STL پروژه را پیکربندی و برنامه نویسی کرده ایم. این پنج دسته عبارتند از:

1- Single Machin یا ماشین های ساده

ماشین ساده یک دستگاه منفرد با تعداد ورودی و خروجی محدود می باشد که عملیات به خصوصی را در یک یا چند مرحله و معمولاً بصورت زمان بندی شده انجام می دهد. تمامی اجزاء یک ماشین ساده به هم وابسته بوده و عدم عملکرد هر یک از اجزاء سبب از کار افتادن دستگاه و لغو عملیات می گردد. در فصل اول این مجموعه، کوره پخت سفال به عنوان یک ماشین ساده تحت بررسی و تحلیل قرار گرفته و برنامه کنترلی آن طراحی و اجرا می گردد .

در همین رابطه بخوانید »   آشنایی با محیط کاری و پروژه نرم افزار Tia Portal

2- Single System یا سیستم ساده

سیستم ساده یک مجموعه می باشد که از چندین ماشین ساده تشکیل شده و مجموعه عملیاتی را جهت نیل به هدفی خاص دنبال می کنند. ماشین های ساده تشکیل دهنده سیستم می توانند بصورت مستقل راه اندازی و متوقف شوند. ولی اجرای عملیات وابسته به عملکرد همزمان تمامی ماشین ها می باشد. در فصل دوم این مجموعه، سیستم سرخ کن صنعتی چیپس به عنوان یک سیستم ساده تحت بررسی و تحلیل قرار گرفته و برنامه کنترلی آن طراحی و اجرا می گردد.

3- Continues Machine یا ماشین پیوسته

ماشین پیوسته یک دستگاه منفرد می باشد که عملیات روتینی را در چندین مرحله بلافاصله پشت سر هم انجام می دهد. در فصل سوم این مجموعه کارخانه سنگ شکن به عنوان یک مثال ملموس از ماشین های پیوسته تحت بررسی و تحلیل قرار گرفته و برنامه کنترلی آن طراحی و اجرا می گردد.

آموزش پیشرفته plc زیمنس

4- Continues System یا سیستم های پیوسته

سیستم پیوسته از مجموع چند ماشین پیوسته یا سیستم ساده تشکیل می شود و اصطلاحا به آن Factory in factory گویند. این به آن معنی است که هر یک از بخش های یک سیستم پیوسته میتواند به عنوان یک واحد مستقل عمل کند. در سیستم پیوسته، هر یک از بخش ها می تواند به تنهایی عمل کرده و عملکرد آن ارتباطی با مراحل قبل و بعد ندارد. با این وجود راه اندازی سیستم پیوسته و دریافت نتیجه نهایی مستلزم عملکرد تمامی واحد ها می باشد.

از آنجا که سیستم های پیوسته گستردگی زیادی داشته و از چندین زیر سیستم بزرگ تشکیل می شوند، بنابراین در فصل چهارم این مجموعه آموزشی کوره پخت سیمان به عنوان بخشی از یک سیستم پیوسته تحت بررسی و تحلیل قرار گرفته و برنامه کنترلی آن طراحی و اجرا می گردد.

5- Sequential Production یا تولید مرحله ای

تولید مرحله ای توسط چند دستگاه مستقل انجام می شود. در اینجا خروجی یک یا چند دستگاه به عنوان ورودی دستگاه های دیگر می باشند اما لزوماً تولید خروجی نباید همزمان و هماهنگ با بخش های دیگر باشد. ورودی هر بخش بطور مستقل تامین شده و خروجی نیز می تواند به بخش بعدی رفته و یا برای استفاده بعدی انبار و یا دپو شود. زمان استفاده خروجی در مرحله بعدی مشخص نیست .

در فصل پنجم و نهایی این دوره آموزشی بچ پلانت بتون به عنوان یک مجموعه تولید مرحله ای تحت بررسی و تحلیل قرار گرفته و برنامه کنترلی آن طراحی و اجرا می گردد.

بخش دوم: مانیتورینگ

یکی دیگر از مباحث مهم و مرتبط با اتوماسیون صنعتی مانیتورینگ است. امروزه مانیتورینگ یکی از نیازهای اساسی بسیاری از صنایع به خصوص صنایع بزرگ است. بسیاری از صنایع بزرگ مانند صنایع پتروشیمی، صنایع تولید انرژی، صنایع شیمیایی و … بدون استفاده از سیستم مانیتورینگ مناسب قادر به ادامه کار خود نیستند. مانیتورینگ عبارت است از جمع آوری اطلاعات مورد نظر از بخشهای مختلف یک واحد صنعتی و نمایش آنها با فرمت مورد نظر برای رسیدن به اهداف زیر:

نمایش وضعیت لحظه ای هر یک از ماشین آلات و دستگاه ها

نمایش و ثبت پارامترهای مهم و حیاتی یک سیستم

نمایش و ثبت آلارم های مختلف در زمانهای بروز خطا در سیستم

نمایش محل خرابی و زمان وقوع ایراد در هر یک از اجزای سیستم

نمایش پروسه های تولید با استفاده از ابزارهای گرافیکی مناسب

تغییر و اصلاح Set Point ها حین اجرای پروسه تولید

امکان تغییر برخی از فرایندهای کنترلی از طریق برنامه مانیتورینگ

ثبت اطلاعات و پارامترهای مورد نظر مدیران از قبیل زمان های کارکرد، میزان تولید، میزان مواد  اولیه مصرفی، میزان انرژی مصرفی و … .

جهت آموزش این رده از اتوماسیون نیز شرکت مهندسیار دو مجموعه آموزشی را در نظر گرفته است. در مجموعه اول سیستم WinCC SCADA آموزش داده و مدتی است که در دسترس شما عزیزان است. مجموعه دوم، آموزش WinCC TIA Portal است که هم اکنون در دست تالیف می باشد.

آموزش plc s7 300 پیشرفته

 خرید لینک های دانلود این مجموعه آموزشی با قیمت 450 هزار تومان (حجم: 2.8 گیگابایت):

فروشگاه مهندس یار

سفارش پستی محصول و پرداخت آنلاین با مبلغ 470 هزار تومان :

مهندس یار

 

 

برچسب ها:

نظرات

8 نظر در مورد آموزش پیشرفته PLC S7-300-400 (شامل ۵ پروژه جامع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    وقت بخیر
    5 پروژه بر روی نرم افزار هست یا همه بر روی سخت افزار واقعی PLC پیاده سازی شده است ؟

    باتشکر

  2. سلام وقت بخیر و تشکر بابت آموزش های بینظیر و روان استاد همایونفر گرامی. یک سوال، بنده اکثر آموزش های ایشون رو خریداری کردم فقط می خواستم بدونم مبحث PID ، High Speed Counter ، Motion Control و مابقی مباحث پیشرفته PLC S7-300 در کدوم یک از دوره های ایشون هست چون بنده دوره پیشرفته PLC S7-300 رو خریداری کردم ( زمان خرید 1402/04/13 ) ولی انگار آموزش کامل این موارد داخلش نبود ولی در آموزش پیشرفته PLC S7-1200 به صورت کامل بیان شده بود. میشه سریعتر بنده رو راهنمایی کنید چون به این مباحث نیاز ضروری و سریع دارم. باز هم از استاد همایونفر که روی مباحثی که تدریس میکنن تسلط مثال زدنی دارن و تیم مهندسیار تشکر میکنم بابت آموزشهای بی نقصشون.

    1. سلام
      ضمن تشکر از لطف شما، در رابطه با مباحثی که اشاره نمودید برای سری 300 زیمنس هنوز آموزشی توسط شرکت مهندس یار و استاد همایون فرد تهیه نشده است. علت این موضوع هم این است که در حال حاضر برای مباحث فوق در صنعت بیشتر از سری 1200 زیمنس استفاده می گردد.
      با آرزوی موفقیت