عیدی ویژه سال نو مهندس یار: یک محصول رایگان برای شما !! (فقط تا ساعت 24 امروز وقت دارید عیدی خود را بگیرید) کلیک کنید
عیدی ویژه سال نو مهندس یار: یک محصول رایگان برای شما !! (فقط تا ساعت 24 امروز وقت دارید عیدی خود را بگیرید)
کلیک کنید
0
0

۱۰ مشکل رایج در نرم افزار های مهندسی برق و طراحی الکتریکی

6398 بازدید

افرادی که از نرم افزار های مهندسی برق برای طراحی و تحلیل مدار های الکتریکی استفاده می کنند، معمولاً مشکلات مشترکی دارند. در این مقاله قصد داریم 10 مشکل رایج بین مهندسان برق هنگام استفاده از نرم افزار های الکترونیک رو بررسی کنیم.
تکرار نام دستگاه ها در ابتدای طرح، لینک های معیوب برای ارجاع متقابل بین اجزا، و فرآیند زمان بر برای ایجاد اجزاء، تنها برخی از خطاهای آزار دهنده ای هستند که هنگام تولید یک طرح الکتریکی در یک نرم افزار CAD کیفیت پایین رخ می دهد.

این اشتباهات که مقدار زیادی از وقت شما را در اصلاح و بازبینی تلف می کنند تنها قسمت کوچکی از مشکلات هستند. این مقاله به مشکلات حیرت آوری که همه مهندسان برق در نهایت با آن ها دست و پنجه نرم خواهند کرد می پردازد.

۱.عدم بروز رسانی بلوک ها

 بلوک ها با تغییرات طرح به روز نمی شوند، در نتیجه به بررسی مورد به مورد و غیر خودکار نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز درست کار می کند. نمودار های تعریف بلوک، ساختار سیستم را تعریف کرده و جریان اطلاعات بین اجزای سیستم را نشان می دهند. بلوک ها نمایش قطعات به صورت نمودار هستند و ممکن است لینک هایی درون یک بلوک وجود داشته باشد. اگر طرح دچار تغییر شود ولی به درستی به روز نشود، آنطور که برنامه ریزی شده است عمل نخواهد کرد.

نرم افزار طراحی برد

تصویری از بلوک ها در نرم افزار Eplan

۲.بروز نشدن سیم کشی خودکار

شماره سیم ها به صورت خودکار است،‌ اما به محض این که یک تغییر کوچک در نقشه ایجاد کنید همه چیز به هم می ریزد و دوباره باید همه را دستی وارد کنید.
نقطه ضعف اصلی طرح های شماره گذاری سیم ها بدون قابلیت آدرس دهی خودکار این است که اگر نیاز داشته باشید صفحات دیگری را اضافه کنید، سازماندهی مجدد کنید، یا خطوطی را اضافه کنید مجبور هستید شماره سیم ها را در همه موارد به صورت دستی تغییر دهید.

در این جا یک نرم افزار دارای قابلیت شماره گذاری خودکار بسیار مفید است. حتی پس از این که تغییراتی در چیدمان انجام شود، نرم افزار هر صفحه را به طور مناسب و بدون دردسر شماره گذاری خواهد کرد. البته اگر طرحی دارید که هرگز تغییر نمی کند، به مشکلی برخورد نخواهید کرد.

برخی افراد سعی می کنند با ایجاد صفحات اضافی در ابتدای کار به منظور پیش بینی تغییرات احتمالی از این گونه مشکلات اجتناب کنند. اما اگر شما به طور مرتب تغییراتی را در طرح اعمال می کنید، بدون یک نرم افزار دارای قابلیت شماره گذاری خودکار با مشکل مواجه خواهید شد.

۳. Cross Reference ها فقط تا زمانی که حرکت نکنند و یا تغییری در آن ها رخ ندهد درست کار می کنند.

ارجاع متقابل، یا منصوب کننده ها، باعث شناسایی مولفه ها در شماتیک الکتریکی یا PCB می شوند و به همین دلیل نمی توانند تکرار شوند. اگر لینک ارجاعی تغییر کرده یا جابجا شود، سیستم نام گذاری ارجاعی باید توانایی سازمان دهی خودکار پروژه بر اساس تغییرات جدید را داشته باشد.

۴. فقدان مولفه های کتابخانه ای منجر به هدر رفتن وقت شما برای ایجاد آن ها از صفر خواهد شد.

در ابتدا قابلیت های کتابخانه ای در برخی از نرم افزار های CAD برای استفاده مکرر در نظر گرفته نشده بود. این قابلیت نیازهای ابتدایی را تامین می کرد، که زیاد نبود، و تحت این فرض استفاده می شد که طراحان الکتریکی نماد های خودشان را ایجاد کرده و از آن ها استفاده مجدد کنند.

بسیاری از شرکت های تولید کننده نرم افزار های CAD ادعا دارند که کتابخانه هایی به همراه نرم افزار خود ارائه می کنند، اما این ادعا در همه موارد به واقعیت تبدیل نمی شود. بسیاری از شرکت ها زمانی که کتابخانه هایی را به منظور استفاده طراحان فراهم می کنند، محدودیت هایی برای استفاده از این منابع قرار می دهند.

این کار با این فرض انجام شد که طراحان طرح های بسیار تخصصی داشته باشند که مولفه های رایج نتوانند به راحتی در آن ها استفاده شوند. این کار به طراحان این امکان را می دهد تا کتابخانه خود را توسعه داده و آن را برای شیوه طراحی محصولات بر اساس نیازهای خود در آینده آماده کنند.

کتابخانه های پایگاه داده که طرح های از قبل بار گذاری شده در آن ها ذخیره شده اند می توانند باعث راحتی کار شوند، اما در جامعه امروزی بسیاری از وسایل به صورت سفارشی ایجاد می شوند و از طرح های رایج موجود پیروی نمی کنند.

برق

۵. فرمان های کپی / پیست ساده بی اثر هستند.

این امر افراد را بار ها و بار ها وادار به بازسازی دستی در هر زیر مونتاژ می کند.

۶. ترسیم یک لیست سفارش سند که به طور خودکار بدون هیچ چیزی پر می شود

اغلب نرم افزار های CAD به کاربر این امکان را می دهند تا پروژه را به دلخواه خود مستند سازی کند. این کار همیشه باعث انعطاف در صورت حساب مواد و لیست سفارش می شود. اشکال مستند سازی به این صورت این است که بخش ورودی باید به صورت دستی پر شود.

در همین رابطه بخوانید »   شناسایی نقاط ضعف موجود در فرآیند طراحی الکتریکی

برخی شرکت ها مستند سازی خودکار را با یک کلیک ساده فراهم می کنند. این به این معنی است که هر گاه تغییراتی در طرح انجام شود زمان کمتری صرف رفتن به همه صفحات پروژه و به روز رسانی وضعیت فعلی آن ها می شود.

۷. عدم وجود نمادهای داخلی  IEC و ANSI در کتابخانه

بسیاری از کتابخانه های داخلی نرم افزار ها علائم استاندارد محدودی دارند، چه برسد به نماد های متفرقه دیگر. نرم افزاری که استفاده از نمادهای استاندارد مختلف را امکان پذیر می سازد و به صورت خودکار ممکن بودن طرح را بررسی می کند باعث آسان سازی فرآیند طراحی می شود.

۸. عدم وجود رابط ساده برای کشیدن و انداختن (drag and drop)

ایجاد یک طرح از صفر مشکل است و تکرار چند باره یک عمل می تواند به شدت خسته کننده باشد. یک رابط ساده که در آن اجزای قبلی به راحتی ذخیره شوند و در رویداد های آتی مورد استفاده قرار گیرند برای طراحان مفید خواهد بود.

دیگر لازم نیست این مولفه ها برای نصب دوباره یک مونتاژ فرعی دیگر مجددا راه اندازی شوند، و توسط یک رابط ساده کشیدن و انداختن می توان این کار را به راحتی انجام داد. بسیاری از شرکت ها ویژگی های زیادی را ارایه می کنند که از قبل با ابزار هایی که عموما مورد استفاده طراحان هستند بار گذاری شده اند. این ها می توانند از راه کار های ساده عمومی ، تا راه کار های بسیار پیچیده را پوشش دهند.

کتابخانه های ایجاد شده توسط طراحان وسیله ای برای شرکت ها فراهم می کنند تا مدل های قبلی را ذخیره کرده و دوباره آن ها را برای کاربرد های مشابه دیگر استفاده کنند. این کار یک ابزار سریع و آسان فراهم می کند که می تواند در ساعت ها کار طراحی در آینده صرفه جویی کند.

مهندسی برق

۹. متصل کردن تک تک اتصال های سیمی به صورت دستی

هنگامی که طرح کلی شامل مقدار زیادی سیم برای هر جز است، متصل کردن تک تک اتصال های سیمی به صورت دستی به یک کار دشوار تبدیل می شود. هر سیم باید مسیرهای خاصی را دنبال کند تا از تداخل با اجزای دیگر اجتناب شود، که منجر به انحراف های خطی چندگانه می شود.

نرم افزار های CAE مدرن تمامی این اتصالات را به طور خودکار برای کاربر ایجاد می کنند، در حالی که به طور خودکار کوتاه ترین مسیر را انتخاب می کنند، در نظر می گیرند که یک سیم خاص چقدر می تواند بدون شکست خم شود، و همچنین اطمینان حاصل می کنند که فضای کافی برای این سیم ها وجود داشته باشد. شما حتی می توانید محدودیت های دلخواه تعریف کنید (مثلا : تنها ۸۰ درصد فضای موجود استفاده شود تا تغییرات احتمالی در آینده ممکن باشد)

۱۰. اتصال سیم ها با حرکت ساده دستگاه ها به هم می خورد

در برخی نرم افزار ها مانند اتوکد الکتریکال، حذف / انتقال هر جز که قبلا در CAD برنامه ریزی شده است، منجر به قطع اتصال شده و نیاز دارد که دستگاه مجددا سیم کشی شود. در نرم افزارهای مدرن، کشیدن / انداختن هر قطعه بدون سیم کشی مجدد همه چیز ممکن است. این امر اجازه اتصال اتوماتیک بین پایانه های موجود را می دهد، به خصوص در مواردی که طراح مجبور است تعداد زیادی از اتصالات را دوباره انجام دهد.

نتیجه گیری

هر کسی می تواند با این اشتباهات مواجه شود، مخصوصا چون امروزه افراد تحت تاثیر این تصور هستند که نرم افزار CAD باید در شناسایی این اختلافات کمک کند. اکثر اشتباهاتی که افراد در استفاده از نرم افزار های CAD با آن ها مواجه می شوند از این امر نشات می گیرد که این برنامه ها به اندازه کافی در خودکار سازی خود موفق نیستند.

برای پروژه های کوچک که نیازمند اصلاحات جزئی هستند، این یک مشکل بزرگ نیست، اما وقتی پروژه بزرگ است و نیاز به بهترین جزئیات برای عملکرد درست دارد، بررسی تک تک صفحات به صورت دستی به یک وظیفه ناخوشایند تبدیل می شود.

پیدا کردن یک نرم افزار که برای پروژه خاص شما مناسب باشد یک امر ضروری است، اما خرید چندین نرم افزار CAD برای تطبیق با هر یک از پروژه های شما فقط باعث ضرر مالی می شود. پیدا کردن بهترین نرم افزار کاربر پسند که کار شما را سخت نمی کند، تنها راه حل است.

برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ۱۰ مشکل رایج در نرم افزار های مهندسی برق و طراحی الکتریکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.