عیدی ویژه سال نو مهندس یار: یک محصول رایگان برای شما !! (فقط تا ساعت 24 امروز وقت دارید عیدی خود را بگیرید) کلیک کنید
عیدی ویژه سال نو مهندس یار: یک محصول رایگان برای شما !! (فقط تا ساعت 24 امروز وقت دارید عیدی خود را بگیرید)
کلیک کنید
0
0

آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

164223 بازدید

آموزش نقشه کشی برق ساختمان از جمله محصولاتی است که بیشترین درخواست را در بین مخاطبان مهندس یار داشته است. همواره در نمایشگاه هایی که مهندس حضور داشته است (مانند نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه بین المللی صنعت برق) یکی از محصولاتی که بسیاری از بازدیدکنندگان در باره آن از ما سوال می کردند فیلم آموزش نقشه کشی برق ساختمان در نرم افزار اتوکد بوده است.

آموزش نقشه کشی برق ساختمان

عکس شماره 1 از محیط آموزشی این مجموعه

مشخصات آموزش نقشه کشی برق ساختمان

مدرس این مجموعه آموزشی آقای فرزاد ضیایی، کارشناسی ارشد مهندسی برق و طراحی تاسیسات برق ساختمان هستند. ایشان به طور تخصصی در زمینه طراحی سیستم های برق رسانی ساختمان های بزرگ مانند بیمارستان ها فعالیت دارند.

از جمله مهم ترین ویژگی های این فیلم آموزشی می توان به تشریح مسائل فنی در کنار نکات نقشه کشی برق ساختمان، توضیح کامل اصول طراحی سیستم برق رسانی و روشنایی، استفاده از نقشه های اتوکد واقعی و اجرا شده و آموزش در محیط نرم افزار اتوکد اشاره نمود.
مدت زمان فیلم های آموزشی این مجموعه 9 ساعت می باشد. همچنین فایل نقشه های آموزش داده شده جهت استفاده راحت تر شما با فرمت dwg در این مجموعه قرار داده شده است.
طراحی تاسیسات برق ساختمان

مخاطبین آموزش نقشه کشی برق ساختمان چه کسانی هستند؟

تمامی اشخاصی که به نوعی در زمینه مهندسی برق در حوزه ساختمان فعالیت می کنند نیاز دارند که با علائم، اصول، استاندارد ها و نکات کلی نقشه کشی برق ساختمان آشنا باشند.
علاوه بر این، نقشه خوانی برق هم مهارت دیگری است که پس از استفاده از این مجموعه به مهارت های شما افزوده خواهد شد. زیرا بسیاری اوقات نقشه از قبل ترسیم شده در اختیار شما قرار می گیرد و وظیفه نظارت و اجرا بر عهده شما است. در این گونه موارد باید توانایی استنباط صحیح نقشه های ترسیم شده را داشته باشید.

دانلود نمونه فیلم های نقشه کشی برق ساختمان:

مشاهده و دانلود فیلم آموزشی اول:

مشاهده و دانلود فیلم آموزشی دوم:

مشاهده و دانلود فیلم آموزشی سوم:

مشاهده و دانلود فیلم آموزشی چهارم:

مشاهده و دانلود فیلم آموزشی پنجم:

 

عناوین این مجموعه آموزشی

هر نقشه تاسیسات شامل جدولی است که در آن نمادهای مورد استفاده در نقشه طراحی شده درج شده است. به این جدول legend می گویند. نمادها با توجه به استاندارد IEC تعریف شده اند اما می توان برحسب نیاز آنها را تعریف و یا تغییر داد. استاندارد این علائم در متون مقرارت ملی ساختمان مبحث 13 به تفصیل آمده است. هر نقشه از چند زیر بخش روشنایی، پریزها، تابلوها، رایزر، اعلام حریق، زمین و تجهیزات مخابراتی مثل تلفن و آنتن تشکیل شده است که در این بخش معرفی می شوند.

سایر عناوین این بخش از آموزش نقشه کشی برق ساختمان عبارتند از:

فصل اول: استاندارد های طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

معرفی اصطلاحات فنی
آشنایی با مدارات و سیم کشی ها
آشنایی با تابلوهای برق و رایزرها

آموزش ترسیم نقشه پریز و سیم کشی ساختمان

عکس شماره 2 از محیط آموزشی این مجموعه

 

فصل دوم: ترسیم پریزها در نقشه

پریزها باید به تعداد نیاز در قسمت های مختلف ساختمان قرار بگیرند. محل قرار گیری پریزها بسیار مهم بوده و باید سعی شود تا حد امکان در دسترس باشند. در مکان هایی که احتمال پاشش آب بر پریزها وجود دارد باید از نماد پریزهای ضد آب استفاده کرد.

قرار گرفتن تمام پریزها روی یک مدار طراحی مناسبی نبوده و باید آنها را در چند مدار مختلف قرار داد. مدارات پریزها باید مستقل از مدارات روشنایی باشند.
رسم نمادهای مربوط به پریزها
رسم سیم کشی بین پریزها

فصل سوم: طراحی و نقشه کشی سیستم روشنایی ساختمان

میزان روشنایی یک اتاق یا سالن از جداول پیشنهادی یا فرمول هایی که در نشریه 110 آمده است محاسبه می شود. پس از تعیین روشنایی مورد نیاز محل نوع لامپ های مورد استفاده را مشخص می کنیم.

در همین خصوص بخوانید: آموزش دیالوکس (نورپردازی ساختمان) Dialux 4.12

انواع مختلفی از لامپ ها در بازار وجود دارند، در این قسمت ضمن معرفی آن ها، کاربری هرکدام را تشریح کرده ایم. مکان لامپ ها و کلیدهای آنها را ضمن در نظر گرفتن کاربری محل، بر روی نقشه رسم و آنها را به هم متصل می کنیم. تعداد لامپ ها بر روی هر مدار نباید از تعداد 12 عدد تجاوز کند. سایر موارد این قسمت:

در همین رابطه بخوانید »   آموزش دیالوکس (نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان) + نرم افزار

آشنایی با انواع منابع روشنایی
محاسبه روشنایی مورد نیاز
رسم نمادها
رسم سیم کشی مابین منابع روشنایی

آموزش نقشه کشی تاسیسات برقی

عکس شماره 3 از محیط آموزشی این مجموعه

 

فصل چهارم: ترسیم نقشه های زمین، اعلام حریق و مخابرات

مواد فلزی مورد استفاده در ساخت ساختمان باید بوسیله کابل ها و یا سیم هایی به هم متصل شده و هم پتانسیل شوند. این کار باعث کاهش مقاومت زمین سیستم می گردد. در زمان رخداد حادثه آتش سوزی، ساکنین باید به سرعت مطلع مشکل شوند.
سیستم اعلام حریق بوسیله آشکارسازها دود و حرارت آژیر را به صدا در آورده و چراغ حریق را روشن کند.

امروزه مدارات اعلام حریق در بسیاری از ساختمان ها از تجهیزات الزامی به شمار می آیند. سیستم های ارتباطی مثل تلفن، آنتن و آیفون در هر ساختمان با نقشه های جداگانه رسم می شود.

سیستم تلفن تقریبا مشابه مدار پریز ها است اما تفاوت هایی در مورد سیم های مورد استفاده و محل قرارگیری و جعبه تقسیم دارد. محل قرارگیری آشکارساز ها و آژیر ها، پریز های تلفن و آنتن ساختمان در این قسمت شرح داده شده است.

همچنین در این فصل از آموزش نقشه کشی برق ساختمان خواهید آموخت:

هم پتانسیل کردن هادی های مورد استفاده در ساختمان
رسم نمادها و مدارهای اعلام حریق
رسم مدارات تلفن، آیفون و آنتن

فصل پنجم: آموزش طراحی، انتخاب و نصب تجهیزات الکتریکی از هندبوک اشنایدر

راهنمای نصب تجهیزات الکتریکی اشنایدر که توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات الکتریکی تولید شده است در چندین سال اخیر بسیار مورد استقبال طراحان و پیمانکاران حوزه تاسیسات الکتریکی بوده است.

در این جا به تفصیل قسمت های مهم این راهنما از جمله حفاظت الکتریکی، سیستم های زمین و … آموزش داده شده است.مدت زمان این بخش از آموزش حدوداْ دو ساعت بوده و سایر عناوین این قسمت عبارت است از:

سیستم های زمین
ضریب تصحیح قدرت
آموزش مبحث Harmonic management

آموزش فصل electromagnetic compatibility
آموزش قسمت protection of conductors
آموزش مبحث General rules of electrical installation

آموزش نقشه کشی تابلو برق ساختمان

عکس شماره 4 از محیط آموزشی این مجموعه

 

فصل ششم آموزش نقشه کشی برق ساختمان : ترسیم کابل ها

مهمترین نقش تاسیسات برقی را کابل ها و هادی های جریان ایفا می کنند. بخش وسیعی از هزینه های تاسیسات صرف خرید کابل ها می شود. از این رو انتخاب حداقل سطح مقطع در هادی های هر مدار بسیار حائز اهمیت است.

در برآورد بار مصرفی باید دقت داشت که تمام وسائل برقی در یک محیط مسکونی یا صنعتی هم زمان روشن نیستند، برای همین پس از محاسبه بار مورد نیاز هر مدار در قسمت بالاتر از آن یک سری ضریب هم زمانی اعمال می کنیم تا از مصرف بیهوده کابل و موارد مربوط به آن جلوگیری شود.

سایر آموزش های این بخش:

تخمین انرژی مصرفی مجموعه
ضریب های هم زمانی
تعیین سایز و نوع سیم ها و کابل ها

فصل هفتم: آموزش ترسیم تابلو برق ساختمان

کلیدهای مینیاتوری و فیوزها در جعبه ای موسوم به تابلو برق ساختمان قرار دارند که کار حفاظت و کنترل سیستم های برقی را بر عهده دارند. در محیط های صنعتی این تابلوها بسیار پیچیده شده و نیازمند طراحی های دقیقی هستند.

در تابلوها استفاده از کلید محافظ جان در مکان هایی که افراد حضور دارند واجب بوده و از تلفات انسانی جلوگیری می کند. رایزرها نمودارهایی هستند که مسیر انتقال هادی ها را در ساختمان به شکل عمودی نشان می دهند. سایر بخش های این قسمت عبارتند از:

ترسیم نقشه های رایزر برق، تلفن و …
ترسیم تابلوهای تقسیم قدرت محلی و اصلی

توجه 1: این فیلم آموزشی در محیط نرم افزار اتوکد 2019 تدریس شده است. در صورتی که قصد یادگیری نقشه کشی برق صنعتی با این نرم افزار را دارید به صفحه محصول آموزش نقشه کشی برق صنعتی با Autocad Electrical مراجعه فرمایید.

توجه 2: نقشه های ابتدایی لازم برای شروع پروژه ها و همچنین فایل تکمیل شده نقشه ها با فرمت DWG. داخل پوشه تمرینات قرار داده شده است.

خرید آموزش نقشه کشی برق اتوکد

خرید لینک های دانلود این مجموعه آموزشی با حجم 1.3 گیگابایت و قیمت 350 هزار تومان:

فروشگاه مهندس یار

خرید پستی محصول با قیمت 370 هزار تومان:

مهندس یار

برچسب ها:

نظرات

49 نظر در مورد آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام این پکیچ اتوکد الکتریکال رو برای نقشه های ساختمانی از صفر تا صد اموزش میده،؟
    با این پکیج میشه نقشه کامل برق ساختمان رو رسم کرد؟

    1. سلام همانطور که از عناوین محصول نیز مشخص است در این پکیج تمامی مراحل نقشه کشی برق ساختمان به صورت پروژه محور آموزش داده شده است دوست گرامی.

  2. سلام وقتتون بخیر
    من برآورد برق انجام دادم، الان که میخوام طراحی هم یاد بگیرم این مجموعه برام خوبه یا قبلش باید چیز دیگه ای یاد بگیرم؟

    1. سلام
      این مجموعه برای نقشه کشی برق ساختمان بهترین گزینه است. در صورتی که قصد انجام محاسبات تاسیسات برق را دارید از پکیج تاسیسات الکتریکی مهندس یار استفاده نمایید.

  3. بسیار عالی آموزش داده میشود ،آیا فروش نرم افزار برق کشی ساختمان ورژن ۲۰۲۲ موجود هست سپاسگزارم .

  4. سلام مجدد
    ممنون بابت پاسخ سریع
    منظورم این است که نمونه نقشه کشی بیمارستان نیز آموزش داده شده؟ چونکه بیمارستان کلکسیونی از نمادها و تجهیزات برق هستش

    و یک سوال دیگر
    الان در سایت دو پکیج آموزش رو دیدم
    ۱. “آموزش اتوکد الکتریکال همراه با نرم افزار” خرید پستی با قیمت ۹۰ هزار تومن
    ۲. پکیج همین صفحه، خرید پستی با قیمت ۱۳۰ هزار تومان

    تفاوت این دو پکیج در چی هست؟
    بنده قصد دارم طراحی نقشه برق ساختمان رو آموزش ببینم

    سپاس

    1. دوست عزیز در مورد نمادها و تجهیزات خاص بیمارستان باید به استاندارد های مربوطه مراجعه بفرمایید. در رابطه با سوال دوم تون در محصول آموزش اتوکد الکتریکال با قیمت 90 هزار تومان نقشه کشی مدارهای برق صنعتی آموزش داده شده است. شما برای یادگیری نقشه کشی برق ساختمانی باید محصول معرفی شده در همین صفحه را تهیه بفرمایید.

  5. با سلام
    فیلم های آموزشی با چه نسخه ای از اتوکد الکتریکال انجام شده؟
    و در این پکیج آیا طراحی برق بیمارستان هم آموزش داده شده؟

    1. سلام
      آموزش در نسخه 2019 انجام شده است. در مورد سوال دوم تون هم لطفاً بیشتر توضیح بدید چه مواردی مورد نظرتون هست؟ چون مدرس این پکیج آموزشی به تعدادی از نکات مربوط به بیمارستان ها در طول آموزش اشاره کرده اند.

  6. سلام و ارادت. من این مجموعه رو استفاده کردم و خیلی توی کار به دردم خورد خواستم ببینم مهندس ضیایی چه آموزش های دیگری رو تدریس کردن که اون ها رو هم تهیه کنم؟

  7. با سلام
    من فارغ التحصیل مهندسی برق قدرتم میخواستم بدونم با دیدن آموزش های لازم از محصول شما آیا میشود از این بازار منبع درامد خوبی داشت؟ در مورد بازار کار و درامد این رشته بهم بیشتر توضیح بدید ممنون میشم.

    1. سلام
      دوست عزیز در مورد موارد مربوط به بازار کار و درآمد بهتر است از افراد شاغل در زمینه های کاری مورد نظرتان اطلاعات لازم را کسب بفرمایید. موضوعی که حتماً باید در نظر داشته باشید انجام اقدامات لازم جهت شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان در بخش مرتبط با برق ساختمان و دریافت گواهی نامه آن است.
      موفق باشید.

  8. سلام من از افغانستان میخواهم این محصول تهیه کنم چطور می‌توانم این محصول خریداری کنم آلبته دوست داخل ایران دارم می‌توانم از طریق کارت با کارت خرید کنم عکس فیش به دسترس شما قرار بدهم لینک دانلود به قرار می دهید لطفا یک پل ارتباط جهت شماره معرفی کنید ؟

  9. سلام و خسته نباشید . من میخواستم طراحی تاسیسات برقی ساختمان رو شروع کنم و فارغ التحصیل برق هستم میخوام بدونم این پکیج تا چه حدی میتونه بمن کمک کنه ؟در ضمن من از اتوکد هیچی نمیدونم ممنون میشم راهنمایی کنید…

    1. سلام
      دوست عزیز توجه فرمایید آموزش معرفی شده در این صفحه بیشتر به نقشه کشی برق ساختمان پرداخته است. بنابراین به شما توصیه می کنیم ابتدا از محصول جدید ما یعنی آموزش طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان استفاده نمایید و سپس از آموزش این صفحه استفاده فرمایید.

  10. سلام وقتتون بخیر
    یه سوال داشتم ممنون میشم کمکم کنید
    من اصلا رشته‌ام مرتبط با برق نیست منتها میخوام (بنا به شرایط کاری) نقشه‌کشی برق ساختمان یاد بگیرم
    میخواستم ببینم این پکیج به درد من میخوره که توی این حیطه هیچ آشنایی ندارم و از مبتدی آموزش داده یا برای مهندسین برق که یه ذهنیتی در مورد برق دارند جمع‌آوری شده؟

    1. سلام
      برای استفاده از این مجموعه آموزشی داشتن حداقل اطلاعات از مهندسی برق (در حد کاردانی برق) مورد نیاز می باشد.

  11. سلام وقت شما بخیر
    سوالی داشتم در مورد نقشه کشی برق ساختمان
    هزینه نقشه کشی برق ساختمان چگونه محاسبه میشود متر زیر بنا است؟ طبقه است ؟ چکی است؟ و …
    اگر امکانش هست در این مورد راهنمایی کنید
    ممنون

  12. سلام خسته نباشید من برق کار هستم و تسلطی به نقشه کشی ساختمان با اتوکد ندارم.این مجموعه رو میخوام سفارش بدم ولی نمیدونم نیازه که نقشه کشی بلد باشم یا همه چیز حتی کشیدن نقشه هم آموزش داده میشه.

  13. سلام سفارش شماره 60048 من نقشه برق کشی ساختمانی میخوام اشتباها هوشمند سازی را درخواست کردم

  14. با سلام خدمت شما. قیمت محصول نقشه کشی اتوکد الکتریکال ساختمان چه مبلغی میباشد؟ هزینه پستیش چقدر است؟

  15. سلام.ببخشید در این مجموعه اموزش اتوکد هم هست؟چون من تازه پروانه طراحی گرفتم و هیچ اطلاعی از نرم افزار اتوکد ندارم

    1. سلام
      بله فصل اول این فیلم مجموعه به آموزش دستورات مقدماتی و ابتدایی اتوکد اختصاص داده شده است.

  16. با سلام خسته نباشید…. میخواستم بپرسم برای اینکه بتونم خودم یک پروژه نقشه کشی برق ساختمان رو به تنهایی انجام بدم آیا همین آموزش کافیه یا اینکه باید کلاس خاصی برم یا اینکه مجموعه های دیگه ای رو تهیه کنم؟(لیسانس برق الکترونیک دارم اما در مورد نقشه کشی برق ساختمان هیچ اطلااتی ندارم)

    1. سلام
      این آموزش دقیقاً برای افرادی مانند شما تهیه شده است. یعنی کسانی که اطلاعات عمومی یا اولیه ای از برق دارند و قصد دارند نقشه کشی برق ساختمان را انجام بدهند. در صورت تهیه این مجموعه به هیچ آموزش دیگری نیاز نخواهید داشت.
      موفق باشید.

  17. سلام.من فقط میخوام اتوکد مربوط به الکتریکال ساختمان رو سفارش بدم نه برق صنعتی رو.کدوم محصول رو بایستی سفارش بدم؟

    1. سلام، محصول معرفی شده در همین صفحه در رابطه با نقشه کشی الکتریکال ساختمان با اتوکد است.

  18. سلام . ببخشید آموزش اتوکد الکتریکال با آموزش نقشه کشی برق ساختمان آیا تفاوت دارد ? من تازه پروانه نظام مهندسی (طراحی و نظارت ) رو دریافت کردم بنظر شما کدام آموزشها برای آینده کاریم مناسب است

    1. سلام
      آموزش نقشه کشی برق ساختمان همانطور که در همین صفحه هم مشخص است فقط به مباحث نقشه کشی ساختمانی می پردازد. اما آموزش اتوکد الکتریکال به مباحث نقشه کشی برق صنعتی و انواع مدارهای آن پرداخته است.
      بنابراین به شما مجموعه آموزشی همین صفحه را توصیه میکنیم.

  19. سلام . ببخشید من میخواستم آموزش اتوکد الکتریکال و eplan , دیالوکس خریداری کنم . برام سوال بود که آیا نرم افزار اتوکد هم روی دی وی دی خریداری شده ارسال خواهد شد یا خیر . ایا برای استفاده از آموزشها به سخت افزار خاصی از سیستم نیاز هست یا خیر.

    1. سلام
      1- نرم افزار اتوکد الکتریکال هم در صورت خریداری موارد فوق برایتان ارسال خواهد شد.
      2- خیر سخت افزار خاصی مورد نیاز نمی باشد.

  20. سلام
    لطفا یه مقدار آموزش رو ارزون تر کنید یا یه تخفیفی بذارید که بشه آموزش رو خرید مردم قدرت خریدشون کم شده

    1. سلام، قیمت هر محصول با توجه به سطح تخصصی بودن و حجم کار کارشناسی انجام شده برای تهیه آموزش تعیین می گردد.
      با آرزوی موفقیت

  21. اگه بخوایم چندتامحصول سفارش بدیم باهم میشه یا جدا جدا باید سفارش بدیم

    1. سلام
      شما می توانید هر تعداد محصول که مورد نظرتان است را به صورت همزمان و در یک سبد خرید سفارش دهید.
      موفق باشید.